Documento Media

Εκανε δεκτά όλα τα αιτήματα παρακολούθησης

Η εισαγγελέας της Αντιτρομοκρατικής λειτούργησε σαν… κλώνος της εισαγγελέα της ΕΥΠ

Υπάρχει και συνέχεια. Τρομακτική συνέχεια. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Documento, κλιμάκιο της ΑΔΑΕ πραγματοποίησε έλεγχο στην Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία της ΕΛΑΣ στο πλαίσιο του ετήσιου ελέγχου που διενεργεί για τη σύνταξη της έκθεσής της. Σκοπός του ελέγχου ήταν μεταξύ άλλων να διαπιστωθεί σε ποιο βαθμό τα αιτήματα νόμιμης επισύνδεσης που υποβάλλονταν από την υπηρεσία της ΕΛΑΣ γίνονταν δεκτά από την εισαγγελέα της Αντιτρομοκρατικής Σταματίνα Περιμένη. Τα ευρήματα που έγιναν γνωστά στο κλιμάκιο της ΑΔΑΕ είναι συγκλονιστικά. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Documento, όλα τα αιτήματα που υποβλήθηκαν από την Αντιτρομοκρατική προς την εισαγγελέα Στ. Περιμένη έγιναν δεκτά. Ολα. Τρομακτικό.

Βάσει αποφάσεων που έχουν αναρτηθεί στη Διαύγεια στις 28 Φεβρουαρίου 2023, η ΑΔΑΕ αποφάσισε την έγκριση της έκθεσης διενέργειας έκτακτου ελέγχου στις εγκαταστάσεις και στον εξοπλισμό τόσο της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας (ΔΑΕΕΒ) όσο και στη Διεύθυνση Διαχείρισης και Ανάλυσης Πληροφοριών της Ελληνικής Αστυνομίας (ΔΙΔΑΠ). Σύμφωνα μάλιστα με τις δύο σχετικές αποφάσεις, οι οποίες φέρουν την υπογραφή του προέδρου της Αρχής Χρήστου Ράμμου, η ΑΔΑΕ έχει καλέσει και τις δύο υπηρεσίες της ΕΛΑΣ να παραλάβουν τις επίμαχες εκθέσεις από την έδρα της ΑΔΑΕ. Παραμένει άγνωστο αν αυτό έχει συμβεί.

Αυτό που αντιθέτως είναι γνωστό είναι ότι ο επίμαχος έλεγχος είχε αποφασιστεί ομόφωνα από την ολομέλεια της ΑΔΑΕ εδώ και πολλούς μήνες και συγκεκριμένα από τις 29 Αυγούστου 2022. Τότε κύκλοι του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη είχαν σχολιάσει ότι είναι «θεσμικά προβλεπόμενοι και απολύτως καλοδεχούμενοι οι έλεγχοι της ΑΔΑΕ». Αραγε σήμερα που γίνεται γνωστό πως όσα αιτήματα… νόμιμης επισύνδεσης υποβλήθηκαν έγιναν δεκτά, τι έχουν να σχολιάσουν οι ίδιοι κύκλοι του υπουργείου;

Πώς γίνονται οι επισυνδέσεις

Δεν πρόκειται για ερώτημα ήσσονος σημασίας. Τα ευρήματα της ΑΔΑΕ προκαλούν εύλογους φόβους για το πώς και πόσοι άνθρωποι ενδέχεται να παρακολουθούνται από την Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία της ΕΛΑΣ, χωρίς όμως να έχουν την παραμικρή σχέση με το οργανωμένο έγκλημα. Μάλιστα, σύμφωνα με καταγγελίες που έχουν φτάσει στο Documento, υπάρχουν κατά κύριο λόγο δύο τρόποι μέσω των οποίων η Αντιτρομοκρατική προβαίνει σε νόμιμη επισύνδεση προσώπων που δεν σχετίζονται με το οργανωμένο έγκλημα.

Ο πρώτος αφορά τη σωρεία ανώνυμων επιστολών που στέλνονται στην Αντιτρομοκρατική από ανθρώπους άγνωστων στοιχείων. Αυτές οι ανώνυμες επιστολές –είναι άγνωστο προφανώς αν είναι όλες πραγματικές και όχι κατασκευασμένες– μπορούν να χρησιμοποιηθούν από κάποιους μεμονωμένους επίορκους αστυνομικούς προκειμένου να αρχίσουν να παρακολουθούνται άνθρωποι οι οποίοι φαίνεται ότι δεν έχουν ουδεμία σχέση με το οργανωμένο έγκλημα.

Υπάρχει όμως και δεύτερος τρόπος. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Documento, υπάρχουν περιπτώσεις που έχουν φτάσει στα χέρια της εισαγγελέα της Αντιτρομοκρατικής ονόματα τα οποία φαίνεται ότι όντως σχετίζονται με το οργανωμένο έγκλημα. Υπάρχουν όμως και άλλες περιπτώσεις που σε αυτό τον κατάλογο, ο οποίος φτάνει στην εισαγγελέα της Αντιτρομοκρατικής, στον οποίο παρατίθενται οι τηλεφωνικοί αριθμοί προσώπων τα οποία ενδεχομένως είναι ποινικοί εγκληματίες, μπαίνει και κάποιος άλλος τηλεφωνικός αριθμός που δεν φαίνεται να σχετίζεται με κανέναν τρόπο με την εκάστοτε υπόθεση. Αλλωστε, όπως είναι ήδη γνωστό, στις επίμαχες σχετικές εισαγγελικές

Εύλογοι είναι οι φόβοι που προκαλούνται από τα ευρήματα της ΑΔΑΕ ως προς το πόσοι άνθρωποι μπορεί να παρακολουθούνται από την Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία της ΕΛΑΣ χωρίς να έχουν ουδεμία σχέση με το οργανωμένο έγκλημα

διατάξεις αναγράφονται μόνο τηλεφωνικοί αριθμοί και όχι ονόματα.

Με αυτό τον τρόπο είναι δυνατό για κάποιον επίορκο αστυνομικό να κατορθώσει την παρακολούθηση ενός προσώπου το οποίο δεν σχετίζεται με κάποια έρευνα της Αντιτρομοκρατικής Υπηρεσίας αλλά είναι στόχος κάποιου άλλου ενδιαφερομένου. Είναι προφανές ότι εφόσον ευσταθούν οι καταγγελίες που έχουν έρθει σε γνώση του Documento, ο αριθμός των φυσικών ανθρώπων που μπορεί να παρακολουθούνται από την Αντιτρομοκρατική χωρίς να συντρέχει απολύτως κανένας λόγος είναι ανυπολόγιστος.

«Μόνο σε χώρες με έλλειμμα δημοκρατίας»

Πρόκειται για ζήτημα τεράστιας σημασίας, το οποίο αφορά την κατάρρευση κάθε δημοκρατικής διαδικασίας και την παραβίαση κάθε έννοιας προσωπικού απορρήτου. Αλλωστε η υπόθεση γίνεται ακόμη χειρότερη, καθώς σκοπίμως δεν γνωστοποιείται το ποσοστό απόρριψης των αιτημάτων που υποβάλλονται στους εισαγγελείς που υπογράφουν τις εισαγγελικές διατάξεις που οδηγούν στις νόμιμες επισυνδέσεις.

Στη μελέτη με τίτλο «Ο κούφιος πυρήνας του δικαιώματος για το απόρρητο της επικοινωνίας και η εθνική ασφάλεια» του καθηγητή ΕΚΠΑ και δικηγόρου Γιάννη Α. Τασόπουλου, η οποία δημοσιεύτηκε στα τέλη του περασμένου καλοκαιριού, αναγράφεται μεταξύ άλλων: «Στο πρωθυπουργοκεντρικό σύστημα, η εκάστοτε κυβέρνηση έχει ευρύτατα περιθώρια να ασκήσει αυταρχικά τη δημόσια εξουσία. Απέναντι σε αυτήν την πραγματικότητα, οι ανεξάρτητες αρχές γεφυρώνουν εν μέρει το χάσμα ανάμεσα στο κράτος και την κοινωνία. Αυτό δεν αρκεί πλέον να γίνεται μόνο μέσα από τον παραδοσιακό σύνδεσμο της διοίκησης με την κυβέρνηση, υπό τον κοινοβουλευτικό έλεγχο της τελευταίας».

Σύμφωνα με τον Γ. Τασόπουλο, «στην εποχή μας, το χάσμα μεταξύ κράτους και κοινωνίας διευρύνεται από τις τάσεις αυταρχισμού των κοινοβουλευτικών πλειοψηφιών. Δεν είναι τυχαίο ότι οι χώρες που έχουν καταργήσει την εγγύηση γνωστοποίησης της άρσης του απορρήτου στον θιγόμενο πολίτη είναι χώρες που διακρίνονται για το έλλειμμα δημοκρατίας και σεβασμού των ατομικών δικαιωμάτων και ελευθεριών (σ.σ.: πρόκειται για τη Βουλγαρία, τη Ρωσία και την Ουγγαρία). Οι ανεξάρτητες αρχές είναι θεσμικά αντίβαρα απέναντι στον πλειοψηφικό κυβερνητικό αυταρχισμό που κυριαρχεί σε πολλές χώρες του κόσμους και δυστυχώς ήδη και της Ευρώπης».

Τον κίνδυνο που απορρέει από το γεγονός ότι στις εισαγγελικές διατάξεις δεν αναγράφονται τα ονόματα των ανθρώπων για τα οποία υποβάλλονται αιτήματα νόμιμης επισύνδεσης είχε θίξει και η ίδια η ΑΔΑΕ στην έκθεση πεπραγμένων του 2021. Σύμφωνα με όσα αναγράφονταν στην επίμαχη έκθεση, «στη διάταξη, διά της οποίας επιβάλλεται η άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας, δεν προβλέπεται εκ του νόμου υποχρέωση αναγραφής του ονόματος του προσώπου ή των προσώπων κατά των οποίων λαμβάνεται το μέτρο της άρσης. Αυτό πρακτικά οδηγεί στη δυνατότητα άρσης του απορρήτου χαρακτήρα της επικοινωνίας για αόριστο αριθμό φυσικών προσώπων (μη ατομικών προσδιορισμένων). Στην περίπτωση ωστόσο τέτοιων “μαζικών ή χωρικών” άρσεων ανακύπτουν ζητήματα συμβατότητας της εγχώριας διαδικασίας με τους όρους και τις προϋποθέσεις της ΕΣΔΑ. Ομοίως, στην άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας, ο νόμος δεν προβλέπει υποχρέωση αιτιολόγησης της σχετικής απόφασης… Ειδικότερα, η παράλειψη αιτιολογίας αποκλείει τον δικαστικό έλεγχο ως προς την τήρηση των άκρων ορίων της διακριτικής ευχέρειας και της αρχής της αναλογικότητας – γεγονός που θέτει αυτοτελή ζητήματα σε σχέση με τις αρχές και τα Minima του κράτους δικαίου».

Doc Ασύδοτοι«αρχικοριοί»

el-gr

2023-03-19T07:00:00.0000000Z

2023-03-19T07:00:00.0000000Z

https://epaper.documentonews.gr/article/281642489408872

Documento Media