Documento Media

Κερδισμένες οι έξι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ

Βάσει έρευνας η «συμφωνία κυρίων» της ΝΔ ενίσχυσε την τάση συγκέντρωσης της αγοράς

Στο επίκεντρο της προσοχής λόγω της κυβερνητικής πρωτοβουλίας για το «καλάθι του νοικοκυριού» βρίσκεται τον τελευταίο καιρό ο κλάδος των σουπερμάρκετ. Βάσει αυτής, ο Αδωνης Γεωργιάδης επιδιώκει –υποτίθεται– να ελέγξει την ακρίβεια όχι μειώνοντας τον ΦΠΑ στα τρόφιμα, αλλά μέσω μιας «συμφωνίας κυρίων» με τις μεγαλύτερες αλυσίδες σουπερμάρκετ, η οποία δέχεται κριτικές επειδή ενισχύει περαιτέρω την ήδη κυρίαρχη τάση συγκέντρωσης της αγοράς. Μια τάση η οποία πάντως έχει προχωρήσει πολύ, όπως δείχνει το γεγονός ότι το 90% του συνολικού τζίρου πραγματοποιείται πλέον από έξι μόνο μεγάλες αλυσίδες.

Το στοιχείο αυτό, μαζί με πολλά άλλα για τους τζίρους, τα κέρδη και τα μερίδια αγοράς στις 34 μεγαλύτερες αλυσίδες σουπερμάρκετ καταγράφει η ετήσια έκθεση «Πανόραμα των ελληνικών σουπερμάρκετ 2022» της εταιρείας Boussias.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης:

Οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ αύξησαν σημαντικά πωλήσεις και κέρδη. Το 2021 οι 34 αλυσίδες που λειτουργούν πανελλαδικά εμφάνισαν πωλήσεις αξίας 10,11 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 237,97 εκατ. ευρώ ή 2,41% συγκριτικά με το 2020 και κατά 1 δισ. ευρώ ή 9,54% συγκριτικά με το 2019, όταν οι πωλήσεις είχαν διαμορφωθεί στα 9,11 δισ. ευρώ. Το 2021 αποτέλεσε μάλιστα την πέμπτη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής αύξησης των πωλήσεων του κλάδου, που στο διάστημα 2017-21 έφτασε το 31% και τα 2,42 δισ. ευρώ. Παράλληλα οι αλυσίδες αύξησαν και τα κέρδη τους, με τις μεγαλύτερες να επιτυγχάνουν καλύτερες επιδόσεις από τις μικρότερες. Συγκεκριμένα, το 2021 οι δέκα μεγαλύτεροι όμιλοι εμφάνισαν συνολικά καθαρά κέρδη 195,65 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 16,9% σε ετήσια βάση και καθαρό περιθώριο κέρδους 1,99 επί των πωλήσεων από 1,75% το 2020 και μόλις 0,72% το 2019.

Καρπώνονται το 90% του τζίρου

Σε ό,τι αφορά τα μεγέθη και τα μερίδια αγοράς, οι έξι μεγαλύτερες αλυσίδες που καρπώνονται πάνω από το 90% του συνολικού τζίρου είναι:

• Ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, ο οποίος το 2021 είχε τις υψηλότερες πωλήσεις της τάξης των 3,99 δισ. ευρώ με αύξηση κατά 5,1% έναντι του 2020, τη μεγαλύτερη στον κλάδο.

• Η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος με πωλήσεις 1,97 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 2,7% ή 54,40 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το 2020.

• Η Μετρό/My Μarket με ετήσιες πωλήσεις 1,37 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 2,7%.

• Η αλυσίδα Μασούτης με πωλήσεις 883,47 εκατ. ευρώ στα ίδια επίπεδα με το 2022.

• Η αλυσίδα Γαλαξίας με πωλήσεις 503,64 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 1,54% ως προς το 2020.

• Η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός με πωλήσεις 419,80 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 18,05% λόγω της σημαντικής διεύρυνσης του δικτύου της με εξαγορές κατά τη διετία 2021-22.

Να αναφερθεί ότι αν και η έκθεση της Boussias δεν περιλαμβάνει στοιχεία για το 2022 (που αποτελεί μια πολύ δύσκολη χρονιά για τα νοικοκυριά, τα οποία υποχρεώνονται να σφίξουν το ζωνάρι περιορίζοντας τις αγορές τους ακόμη και για είδη πρώτης ανάγκης), σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών του κλάδου οι αλυσίδες σουπερμάρκετ, παρότι καταγράφουν ήδη μείωση πωλήσεων κατά 7-8% σε όγκο, θα έχουν και πάλι αύξηση τζίρου περί το 1,5%, προφανώς μειωμένη σε σχέση με τα προηγούμενα έτη λόγω των πληθωριστικών τιμών.

Doc Επιχειρήσεις

el-gr

2022-11-27T08:00:00.0000000Z

2022-11-27T08:00:00.0000000Z

https://epaper.documentonews.gr/article/282110640618355

Documento Media