Documento Media

Η Γη ολόκληρη ένας ταξικός έρωτας είναι

O σεναριογράφος του «Γλυκάνισου», μια σειρά που ξεσήκωσε την οργή ακροδεξιών τρολ, το προσφυγικό και η πολιτική

Συνέντευξη στον Αντώνη Μποσκοΐτη

ΟΓιώργος Κυρίτσης είναι σεναριογράφος αλλά και ηθοποιός με μακρά πορεία, η τροχιά της οποίας κάποια στιγμή διασταυρώθηκε με εκείνη της δημοσιογράφου και συγγραφέα Ελενας Ακρίτα. Μαζί άφησαν εποχή στην ελληνική τηλεόραση με σειρές που αγαπήθηκαν και εισήγαγαν καινοτομίες.

Οι αριστερές πεποιθήσεις του παραμένουν αναλλοίωτες και σήμερα βρίσκουν την εφαρμογή τους στη σόλο γραφή ακόμη μιας τηλεοπτικής δουλειάς: στον «Γλυκάνισο», που πιάνεται από ένα κλασικό love story (ταξικό, μα κυρίως φυλετικό) για να μιλήσει στην ουσία για το προσφυγικό ζήτημα. Κι εδώ συμβαίνει το εξής παράδοξο: από τη μία τα γνωστά ακροδεξιά τρολ επιτίθενται στη σειρά, από την άλλη ένα κομμάτι του προοδευτικού κόσμου που θα ήθελε να τη δει επιλέγει να γυρίσει την πλάτη στον Σκάι του Αρη Πορτοσάλτε και των λοιπών. Στο στόχαστρο φυσικά βρίσκονται ο σεναριογράφος μα και η Ελενα Ακρίτα, μόνο και μόνο επειδή είναι η σύζυγός του. Για όλα αυτά συνάντησα τον Γιώργο Κυρίτση και κάναμε μια ειλικρινή συζήτηση.

Σας συναντώ απόγευμα καθώς μου είπατε ότι δουλεύετε πολλές ώρες από νωρίς το πρωί.

Παίζονται τρία επεισόδια εβδομαδιαίως, ένα κάθε Παρασκευή και δύο κάθε Σάββατο. Εγώ έχω να παραδώσω σκαλέτα 17 σελίδων για κάθε επεισόδιο· τι λένε οι ηθοποιοί, πώς κινούνται, τι κάνουν, τα πάντα. Στη συνέχεια τα άλλα παιδιά κρατάνε τον πυρήνα, φεύγει από μας δηλαδή και πηγαίνει το σενάριο στους τρεις διαλογίστες. Ο ένας παραδίδει, οι άλλοι λαμβάνουν μέχρι να ξαναπάρει ο πρώτος το επόμενο επεισόδιο στα χέρια του. Στο τέλος γίνεται κι ένας έλεγχος μη συμβεί κάποιο λάθος, αν και είμαστε όλοι με όλους στα τηλέφωνα συνέχεια.

Ο «Γλυκάνισος» είναι εντελώς δική σας σεναριακή ιδέα;

Οχι. Μου τηλεφώνησε η παραγωγός Αλκηστη Μαραγκουδάκη: «Πρέπει να σε δω, έχω μια σειρά και θέλω να τη γράψεις εσύ». Βρεθήκαμε – άλλωστε με την Αλκηστη γνωριζόμαστε απ’ όταν ήμασταν παιδιά με την Ελενα. Μου μίλησε για τον έρωτα μιας Σύριας μετανάστριας με ένα χριστιανό. Αυτή ήταν η ιδέα. Αυτό που ενδιέφερε εμένα είναι αυτό που δεν καταλαβαίνουν μερικοί ηλίθιοι και με κάνουν να γελάω: γιατί μια γυναίκα φοράει τη μαντίλα; Δεν εί

ναι η μαντίλα αλλά οι τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους κόσμοι: μπορούν μια μουσουλμάνα και ένας χριστιανός να συνυπάρξουν μέσω του έρωτα; Αλλιώς μεγάλωσε αυτή, αλλιώς αυτός, που είναι γόνος ευκατάστατης οικογένειας του νησιού.

Τον περασμένο Μάρτιο βρέθηκα στη Μυτιλήνη και επισκέφτηκα το στρατόπεδο του Καρατεπέ με δημοσιογραφική αποστολή. Αρρώστησα κανονικά με όσα είδα. Σε κάθε πρόσφυγα αντιστοιχούσε κι ένας αστυνομικός. Λέω λοιπόν ότι βάσει όσων είδα η δική σας μετανάστρια είναι εξαιρετικά καλοβαλμένη στην κοινωνία του νησιού.

Η σειρά, μην ξεχνάμε, ξεκινάει με μια πυρκαγιά όπου αυτή χάνει ένα παιδί. Καθώς είναι καταπληκτική μαγείρισσα, την έχουν πάρει σε μια ταβέρνα και ψιλοδουλεύει, ενώ με τα χαρτιά της γίνεται ένα άνευ προηγουμένου μπέρδεμα. Ξέρατε εσείς ότι οι Σύριοι έχουν δεύτερη γλώσσα τα γαλλικά; Μας το έμαθε η Φάζια, μια καταπληκτική ηθοποιός με καταγωγή από τη Συρία που παίζει στη σειρά.

Πέρασε μια δεκαετία από τότε που πολιτευτήκατε με τη ΔΗΜΑΡ. Πλέον απέχετε από την πολιτική. Το σίριαλ αυτό ισοδυναμεί με πολιτική πράξη εκ μέρους σας;

Ισοδυναμεί, γιατί ό,τι γίνεται γύρω μας συνηγορεί σε αυτό: ας υποθέσουμε ότι ο Νώε έβαλε δυο δυο τα ζώα μέσα σε μια κιβωτό για να σωθούν όλα τα είδη. Αν κάποιος έκανε δολιοφθορά μέσα από την κιβωτό και βούλιαζε, δεν θα υπήρχαμε ως είδος. Ε λοιπόν, τώρα είμαστε σε μια κιβωτό. Η κιβωτός μας είναι η Γη και αν κάποιος πατήσει ένα κουμπί, τελειώσαμε.

Είτε λέγεται Πούτιν είτε Κιμ Γιονγκ-ουν.

Οι Αμερικανοί τα έκαναν πρώτοι και καλύτεροι αυτά – ας μη μας κουνάνε το δάχτυλο. Είναι οι πρώτοι που έριξαν πυρηνικά και ας σταματήσουν το καλαμπουράκι με τις προτροπές στους άλλους. Η αντίληψη τόσο η δική μου όσο και της Ελενας είναι μία: ζούμε όλοι μες στην κιβωτό, παιδιά. Αν ένας τη χαλάσει εκ των έσω, τελειώσαμε.

«Από τη μία είναι οι φασίστες που ουρλιάζουν χωρίς να ξέρουν καν τον λόγο, από την άλλη έχουμε έναν προοδευτικό αριστερό κόσμο που αρνείται να δει Σκάι»

Πιστεύετε ότι όλοι αυτοί που βρίζουν στα social media έχουν δει έστω ένα επεισόδιο;

Δεν θα μπω στη διαδικασία εξέτασης του IQ τους, αλλά η ερμηνεία τους είναι τελείως λανθασμένη. Δεν κάνει το σίριαλ καμιά προπαγάνδα του στιλ «ζήτω οι μουσουλμάνοι»· από έναν έρωτα ξεκινάνε όλα.

Μπορεί γι’ αυτούς να είναι προπαγάνδα η δραματοποίηση του έρωτα δύο αλλόθρησκων.

Ναι, αλλά δεν πάει έτσι. Κι επειδή το background μου είναι αριστερό, θυμίζω ότι υπάρχει και ο ταξικός έρωτας. Αν μια πλούσια μορφωμένη κόρη σε ένα νησί ερωτευτεί ένα φτωχό βαρκάρη, αμέσως αναρωτιέσαι: «Αυτός ο έρωτας θα επιβιώσει;». Δεν αναφέρομαι σε αυτά που βλέπαμε στο σινεμά αλλά στην πραγματικότητα. Και η Γη ολόκληρη ένας ταξικός έρωτας είναι, από αυτούς τους έρωτες που δεν θες να τους χαλάσεις για να πεις: «Εμείς τουλάχιστον τον ζήσαμε».

Είναι τελικά μάλλον ανέραστοι όσοι κράζουν και εύχονται ο ΣΥΡΙΖΑ να πάρει τα ποσοστά του «Γλυκάνισου». Εκεί καταλήγουμε με χιούμορ.

(γελάει) Τι να πεις σε αυτούς; Οτι για έναν έρωτα έγινε ολόκληρος Τρωικός Πόλεμος; Οσο για τον ταξικό έρωτα, που επίσης έβαλα στο σενάριο, είναι σαν να τους λες: «Παιδιά, αφήστε τους ανθρώπους να ερωτεύονται. Τι έγινε, όλοι γαλουχηθήκατε με τη Βουγιουκλάκη;».

Οταν σας τηλεφώνησα για τη συνέντευξη μου είπατε: «Κάνουμε ένα σίριαλ τέτοιο γιατί αυτό είμαστε, αυτός είμαι». Θα ήθελα να επεκταθείτε.

Είναι αυτό που πιστεύουμε βαθιά εγώ και η Ελενα ως ουμανιστές και ως άνθρωποι. Παθαίνω σοκ όταν ακούω μοντέρνο –υποτίθεται– πολιτικό να βγαίνει και να λέει ότι οι Ιταλοί ψήφισαν ακροδεξιά εξαιτίας του μεταναστευτικού. Στοπ εδώ. Ποιος δημιουργεί το μεταναστευτικό; Λες και είναι άνθρωποι που σκέφτονται: «Δεν αντέχω τόση ευτυχία εδώ, ας πάρω μια βάρκα να πνιγώ στο Αιγαίο». Το πρόβλημα δεν είναι το μεταναστευτικό, αλλά

αυτοί που το δημιουργούν. Πρώτα κατασκευάζουν τους πολέμους και στη συνέχεια φέρνουν τον κόσμο σε τέτοια απόγνωση που λέει: «Θα πάω κάπου αλλού και όπου ζήσω, όπου επιβιώσω». Μετά αναρωτιέσαι αν είναι όλοι καλοί όσοι έρχονται. Οχι, καθάρματα και εκεί υπάρχουν, αφού έτσι είναι το ανθρώπινο είδος. Είδαμε ότι κατέρρευσε το ανατολικό μπλοκ χωρίς να ανοίξει μύτη. Ξέρουμε ότι ήταν ένα στρατιωτικοβιομηχανικό κατεστημένο απίστευτα συμπαγές. Τι να σκέφτονταν οι άνθρωποι; «Να πάει η χώρα μου καλύτερα για να στείλω την κόρη μου πόρνη στην Ευρώπη;». Για να καταρρεύσει σημαίνει ότι κάτι δεν πήγαινε καλά.

Σήμερα όμως που δεν υπάρχει το ανατολικό μπλοκ τι συμβαίνει και πάει κατά διαόλου ο κόσμος;

Οσο υπήρχε το ανατολικό μπλοκ, που ενδιαφερόταν για τον εργάτη, ο καπιταλισμός αναγκαζόταν να κάνει υποχωρήσεις, να δημιουργεί συστήματα υγείας και παιδείας, φοβούμενος εξεγέρσεις. Οταν λοιπόν κατέρρευσε ο κομμουνισμός ο καπιταλισμός άρχισε να τα μαζεύει.

Ας πάμε στον Σκάι. Ξέρετε πόσοι αριστεροί αρνούνται να πατήσουν Σκάι στο τηλεκοντρόλ για να δουν τον «Γλυκάνισο»;

Από τη μία είναι οι φασίστες που ουρλιάζουν χωρίς να ξέρουν καν τον λόγο, από την άλλη έχουμε έναν προοδευτικό αριστερό κόσμο που αρνείται να δει Σκάι. Μου τηλεφωνεί μια φίλη μου: «Μη με παρακαλάς καν, οι μισοί δικοί μου αρνούνται να δουν Σκάι. Μερικοί το είδαν και είπαν ότι θα βλέπουν μόνο αυτό από Σκάι και τέρμα».

Οταν σας έγινε η πρόταση ξέρατε ότι το σίριαλ θα παιζόταν στον Σκάι;

Ναι, γιατί η Μαραγκουδάκη είναι σήμερα διευθύντρια προγράμματος του σταθμού.

Και δεν της είπατε: «Συγγνώμη, στο κανάλι με τον Πορτοσάλτε θα κάνετε σίριαλ με το προσφυγικό στο επίκεντρο;».

Αυτή επέμενε πολύ και στην τελική πήρε την ευθύνη. Ο σταθμός πληρώνει το σίριαλ. Το αποδέχτηκαν, αφού ίσως κατάλαβαν ότι μιλάμε για τη φοβερή ερωτική ιστορία δύο ανθρώπων και τη σύγκρουση των κόσμων τους.

Σας απασχολούν τα νούμερα τηλεθέασης;

Με απασχολούν με την έννοια ότι ο «Γλυκάνισος» είναι μια πολύ καλή δουλειά και είναι κρίμα να μην τη βλέπουν γι’ άλλους λόγους. Κανένας δεν βγήκε να πει «τι σκατά δουλειά είναι». Δεν λένε αυτό, μόνο για τη μαντίλα μιλάνε κάποιοι φασίστες. Αν δεν ήταν καλή δουλειά, πρώτος εγώ θα έλεγα: «Ασ’ το καλύτερα, κρύψ’ το να μη φαίνεται». Εχουμε όμως καλή παραγωγή, καλό κάστινγκ, καλή σκηνοθεσία. Ο κόσμος στη Μυτιλήνη αγκάλιασε το συνεργείο που κατέβηκε για τα γυρίσματα – είναι σημαντικό αυτό.

Την περασμένη εβδομάδα πάντως ήσασταν στο 7%, λίγο πιο κάτω από τα «Νούμερα» του Φοίβου Δεληβοριά στην ΕΡΤ.

Εντάξει, θα δούμε. Η δική μου αντίληψη είναι ότι θα λέμε πως παίχτηκε αυτή η σειρά κάποτε και έγινε ένας χαμός. Ξεσηκώθηκαν οι φασίστες κι άρχισαν να βρίζουν.

Τη φετινή σεζόν θα δούμε πάνω από 30 νέα σίριαλ. Χωρίς να γίνομαι αδιάκριτος, σας πληρώνουν καλά τουλάχιστον;

Η εταιρεία παραγωγής μου είναι εξαιρετική. Πληρώνουν νταν. Δεν χάνεται ημερομηνία. Τα κανάλια κερδίζουν από τα σίριαλ, αν και δεν πιστεύω ότι πληρώνει τόσο καλά η διαφήμιση. Είναι ένα ρίσκο των καναλιών όλο αυτό, αλλά ίσως τα βρίσκουν και τα παίρνουν από αλλού· δεν το γνωρίζω. Ας πω κάτι επ’ αυτού γιατί πολλοί μιλάνε και δεν καταλαβαίνουν τι γίνεται: όταν κάναμε τη «Βέρα στο δεξί» η διαφήμιση είχε φτάσει 12.000 ευρώ τα 30 δευτερόλεπτα, δηλαδή 24.000 ευρώ το λεπτό. Με ένα δεκάλεπτο διαφήμισης στο ωριαίο έβγαιναν 240.000 ευρώ μέσα σε μία ημέρα. Από εμάς, από τη δουλειά μας με την Ελενα, το κανάλι έβγαζε 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Τι έπρεπε να πληρωθούμε εμείς; Το λέω γιατί γράφονται πολλά από άσχετους για τις αμοιβές μας. Ξαναρωτώ: τι έπρεπε να πάρουμε εμείς όταν το κανάλι κέρδιζε εκατομμύρια ευρώ; Πληρωνόταν όλο το κανάλι μόνο από ένα ωριαίο ημερήσιο δικό μας.

Μου αρέσει που ακόμη και στον «Γλυκάνισο», όπου δεν δουλεύετε μαζί, αναφέρετε και την Ελενα Ακρίτα, τη σύζυγό σας. Κλείσατε πριν από λίγες εβδομάδες μία δεκαετία έγγαμου κοινού βίου.

Ναι, δέκα χρόνια γάμου, 31 χρόνια μαζί. Δεν κάναμε μαζί τον «Γλυκάνισο» γιατί έχει πολλή δουλειά η Ελενα. Ετοιμάζει το δικό της σίριαλ, γράφει τα μυθιστορήματά της, γράφει κι ένα κείμενο κάθε Σάββατο για το σάιτ στο οποίο εργάζεται. Να σας πω την αλήθεια, μην κοιτάτε που κάνει τα δικά της, στην ουσία δεν γουστάρει πια πολύ την τηλεόραση. Ούτε για πλάκα π.χ. δεν θα έμπαινε στη φάση ενός καθημερινού σίριαλ. Εγώ δεν ρωτάω τι γράφει κάθε φορά. Παίρνω το βιβλίο της όταν έρχεται από τον εκδοτικό οίκο, το διαβάζω και μετά κάνω την κριτική μου. Μα δεν είσαι τυχαία με την Ελενα Ακρίτα για 31 χρόνια (γέλια).

Η εποχή μας είναι αντιπνευματική;

Η κυβέρνηση αυτή μισεί τους ηθοποιούς, δεν θέλει να τους βλέπει, όπως άλλωστε το υπουργείο Πολιτισμού μισεί την τέχνη. Αφήνει άνεργους τους ηθοποιούς για δυο τρία χρόνια και τους δίνει ψευτοεπιδόματα.

Ως εκ τούτου η Λίνα Μενδώνη κρίνεται ακατάλληλη για υπουργός Πολιτισμού. Υπάρχει η αίσθηση ότι και σύσσωμη η κυβέρνηση να πέσει αύριο, η ίδια θα παραμείνει υπουργός Πολιτισμού.

Ναι, ακριβώς. Μην ξεχνάμε ότι ήταν αυτή που είπε «ο Λιγνάδης με εξαπάτησε» και στην αρχή κατηγορούσε την Ελενα για το θέμα. Αισθάνομαι σαν κάτι να συμβαίνει γενικότερα με τον κλάδο μας, σαν να μας μισούν όλους.

Ville | Πρόσωπο

el-gr

2022-10-02T07:00:00.0000000Z

2022-10-02T07:00:00.0000000Z

https://epaper.documentonews.gr/article/282797835257249

Documento Media