Documento Media

Μινωικό animation

Ο σκηνοθέτης Κάρλο Βόγελε μιλάει για τον «Ικαρο και Δαίδαλο» και τους αρχαίους μύθους

Κωνσταντίνο Καϊμάκη Συνέντευξη στον

Ογεννημένος στο Λουξεμβούργο το 1981 και μεγαλωμένος στη Γαλλία Κάρλο Βόγελε, σκηνοθέτης του φιλμ κινούμενων σχεδίων «Ικαρος και Δαίδαλος», σπούδασε στη σχολή Animation Gobelins στο Παρίσι. Στη συνέχεια βρέθηκε στα Aardman Studios στο Μπρίστολ προτού το κυνήγι της καριέρας τον οδηγήσει στην Pixar στην Καλιφόρνια, όπου παρέμεινε οκτώ χρόνια συμμετέχοντας σε δημιουργίες όπως τα «Toy story 3», «Brave», «Monster academy». Επέστρεψε στην Ευρώπη το 2016, αποφασισμένος να αναπτύξει μια υβριδική τεχνική animation. Το πρώτο δείγμα προσωπικής του ταινίας μεγάλου μήκους είναι ο «Ικαρος και Δαίδαλος».

Τι σας συγκινεί περισσότερο στην ιστορία του Ικαρου σε σημείο που αποφασίσατε να κάνετε μια ταινία γύρω από αυτή;

Από παιδί με συνάρπαζαν σε τρομακτικό βαθμό οι ελληνικοί μύθοι. Αυτές οι άγριες ιστορίες με έκαναν να αμφισβητώ όλα όσα ήξερα για τους ήρωες, τους θεούς και τον θάνατο. Με έκπληξη διαπίστωσα ότι ελάχιστες ταινίες κινούμενων σχεδίων ήταν εμπνευσμένες από την ελληνική μυθολογία. Ο Ικαρος είναι ο προσωπικός μου αγαπημένος ήρωας, γιατί είναι ονειροπόλος και ιδεαλιστής και ακολουθεί την καρδιά του ανεξάρτητα από το κόστος.

Τα πρόσωπα των ηρώων του φιλμ θυμίζουν μορφές σε αρχαιοελληνικά αγγεία. Εγινε συνειδητά η επιλογή αυτή;

Φυσικά. Επισκέφτηκα την Κνωσό στην Κρήτη και έβγαλα ένα εκατομμύριο φωτογραφίες. Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου ήταν επίσης πολύ χρήσιμο για τις αναφορές μας σε αρχαία κοσμήματα, εργαλεία και αγγεία. Χρησιμοποιήσαμε τις μινωικές τοιχογραφίες και σχέδια αγγείων ως έμπνευση για τον σχεδιασμό των χαρακτήρων, των σκηνικών του παλατιού, αλλά και των backgrounds όλης της ταινίας.

Ποια εξήγηση δίνετε για το ότι ο παγκόσμιος κινηματογράφος –όχι μόνο το Χόλιγουντ και η Disney–, αν και συχνά έχει στραφεί σε διάφορους αρχαιοελληνικούς μύθους, δεν είχε καταπιαστεί με την ιστορία του Ικαρου;

Ο λόγος είναι απλός: είναι δύσκολο να κάνεις μια ταινία για ένα χαρακτήρα που πεθαίνει στο τέλος. Ειδικά αν το μεγαλύτερο μέρος του κοινού ξέρει ότι θα πεθάνει, γιατί γνωρίζει την κατάληξη με την πτώση του Ικαρου, πτώση που είναι εμβληματικό μοτίβο σε πίνακες, τραγούδια και λαϊκή κουλτούρα. Θα μπορούσε φυσικά κάποιος δημιουργός να αλλάξει την ιστορία και να της προσδώσει αίσιο τέλος. Αλλά τότε ποιο θα ήταν το νόημα;

Εχετε δουλέψει στην Pixar για επτά χρόνια. Ποιες αρμοδιότητες είχατε και πώς ήταν η καθημερινότητά σας σε ένα χώρο όπως το διάσημο στούντιο;

Η δουλειά στην Pixar ήταν μια απί

στευτη περιπέτεια και μια εξαιρετική ευκαιρία να μάθω τις τεχνικές τους, πώς κάνουν ταινίες και πώς αφηγούνται ιστορίες. Ηταν μοναδική εμπειρία – ήμουν τυχερός που την έζησα, καθώς βρέθηκα στο κατάλληλο μέσο που συνδύαζε άψογα το καλλιτεχνικό όραμα με την εμπορική εκμετάλλευση και τις οικονομικές απαιτήσεις. Στην Pixar ήμουν εμψυχωτής χαρακτήρων για επτά χρόνια και δούλεψα σε ταινίες όπως το «Toy Story 3», το «Brave» ή το «Monsters academy». Δεν έχω παρά μόνο όμορφες αναμνήσεις από τον χρόνο μου στο στούντιό της. Το δε εργασιακό περιβάλλον ήταν τουλάχιστον συναρπαστικό.

Γιατί επιστρέψατε στην Ευρώπη;

Ηταν ώρα να ανοίξω τα φτερά μου και να πετάξω μόνος μου (γελά). Τα αμερικανικά στούντιο κινουμένων σχεδίων παράγουν πολύ διασκεδαστικές ταινίες, αλλά τείνουν να παίζουν με ασφάλεια το παιχνίδι και να δίνουν στο κοινό αυτό που ήδη του αρέσει και περιμένει· ομιλούντα παιχνίδια στην καλύτερη περίπτωση, κοροϊδίες στη χειρότερη. Και αυτά τα crowd-pleasers κοστίζουν εύκολα 200 εκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή και τη διαφήμισή τους. Στην Ευρώπη μια ανεξάρτητη ταινία κινούμενων σχεδίων μπορεί να κοστίσει λιγότερο από 10 εκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτείται κυρίως από κρατικούς πόρους, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει μικρή πίεση για το αν η ταινία είναι κερδοφόρα ή όχι. Αυτό σημαίνει ότι ο δημιουργός τους μπορεί να εστιάσει περισσότερο στο πρωτότυπο και ποιοτικό περιεχόμενο.

Ποιο προσωπικό σας όνειρο πραγματοποιείται με το φιλμ αυτό;

«Ενα αγόρι που επιλέγει το φως και την ομορφιά του ήλιου πάνω από το χάος και το σκοτάδι του λαβύρινθου». Ετσι μου αρέσει να σκέφτομαι τον Ικαρο. Οπως και να μην ξεχνώ αυτά τα υπέροχα λόγια: «Η ζωή μάς ξεφεύγει, αλλά η τέχνη τη δίνει πίσω». Ο κόσμος στον οποίο ζούμε είναι περίπλοκος και παράλογος. Εικόνες, ιστορίες και μουσική μπορούν να αποκαλύψουν τα μυστήρια, την ομορφιά και τις ατέλειωτες δυνατότητες που μας περιβάλλουν.

Χρησιμοποιήσατε μια μείξη 2D σχεδίου στο χέρι και 3D εικόνας φτιαγμένης στον υπολογιστή. Γιατί επιλέξατε αυτή την τεχνική;

Ηθελα μια αισθητική κοντά σε μια χειροποίητη απεικόνιση. Ολα τα σχέδια έγιναν από τον Εντουάρ Κουρ, ο οποίος είναι ένας ιδιαίτερα παραγωγικός καλλιτέχνης κόμικς. Για τους χαρακτήρες χρησιμοποιήσαμε τρισδιάστατα μοντέλα με επίπεδη, απλή απόδοση. Ζωγραφίσαμε όλα τα φόντα στο Photoshop – υπάρχουν αρκετές σεκάνς, όπως η μάχη στον λαβύρινθο που είναι εξ ολοκλήρου κινούμενα σχέδια με το χέρι.

«Ο Ικαρος είναι ο προσωπικός μου αγαπημένος ήρωας, γιατί είναι ονειροπόλος και ιδεαλιστής και ακολουθεί την καρδιά του ανεξάρτητα από το κόστος»

Doc | Ville

el-gr

2022-05-29T07:00:00.0000000Z

2022-05-29T07:00:00.0000000Z

https://epaper.documentonews.gr/article/282583086635304

Documento Media