Documento Media

Παρωχημένο θεσμικό πλαίσιο Αναστασία Γκάτζιου

Προτάσεις προκειμένου να διευκολυνθεί η διαδικασία των επιχορηγήσεων από το υπουργείο Πολιτισμού

Προϊσταμένη Διεύθυνσης Πολιτιστικών Δράσεων και Εποπτείας του ΥΠΠΟΑ, υποψήφια διδάκτωρ Πάντειου Πανεπιστημίου

Το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού εκδίδει ετησίως προσκλήσεις για την υποβολή προτάσεων επιχορήγησης από μη κερδοσκοπικούς φορείς με πολιτιστικούς ή κοινωφελείς σκοπούς που δραστηριοποιούνται σε διάφορους κλάδους του πολιτιστικού τομέα. Αξίζει να σημειωθεί ο σημαντικός ρόλος του πληροφοριακού συστήματος του Μητρώου Πολιτιστικών Φορέων στα διάφορα στάδια της διαδικασίας.

Το μητρώο διαθέτει όλα τα στοιχεία των πολιτιστικών φορέων που απαιτούνται για την εγγραφή, για την αξιολόγηση αλλά και για την εκταμίευση του ποσού της επιχορήγησης. Επίσης, το μητρώο αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για την ψηφιοποίηση και προτυποποίηση της διαδικασίας επιχορήγησης, αλλά και για την τήρηση στοιχείων σχετικά με το ποσοστό απορροφητικότητας των πιστώσεων του τακτικού προϋπολογισμού.

Ειδικότερα, η διαδικασία επιχορήγησης του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού περιλαμβάνει τρεις διακριτές υποδιαδικασίες: α) την υποδιαδικασία εγγραφής στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων και υποβολής πρότασης επιχορήγησης, β) την υποδιαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων προς επιχορήγηση και γ) την υποδιαδικασία πληρωμής της επιχορήγησης.

Κατά το πρώτο στάδιο οι προσκλήσεις αναρτώνται στον ιστότοπο της Πύλης Πολιτιστικών Φορέων (drasis.culture.gr) και δικαίωμα συμμετοχής έχουν όλοι οι φορείς που έχουν εγγραφεί στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων, υποβάλλοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Επισημαίνεται ότι οι αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες αποτελούν σημαντική κατηγορία εγγεγραμμένων φορέων, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν αναρτηθεί στην Πύλη Πολιτιστικών Φορέων η συγκεκριμένη νομική μορφή μη κερδοσκοπικού φορέα αποτελεί περίπου το 45% του συνόλου των εγγεγραμμένων φορέων.

Οι φορείς που έχουν εγγραφεί στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων μπορούν να καταθέσουν πρόταση για επιχορήγηση υποβάλλοντας μόνο ηλεκτρονικά τέσσερα αρχεία: το αναλυτικό σκεπτικό και την περιγραφή της πρότασης, αναλυτικό

προϋπολογισμό, πίνακα συμμετεχόντων και βιογραφικά βασικών συντελεστών. Ο ηλεκτρονικός φάκελος της πρότασης επιχορήγησης παραλαμβάνεται από την αρμόδια γνωμοδοτική επιτροπή η οποία, αφού μελετήσει τις προτάσεις, προχωρά στην αξιολόγησή τους.

Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης και εφόσον υπογραφεί η σχετική υπουργική απόφαση η οποία εγκρίνει τη γνωμοδότηση της επιτροπής, τα αποτελέσματα αναρτώνται ξεχωριστά για κάθε φορέα στο μητρώο, ώστε να λάβουν γνώση οι ενδιαφερόμενοι.

Το τρίτο στάδιο της διαδικασίας επιχορήγησης του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού είναι ενδεχομένως και το πιο σύνθετο, τόσο από γραφειοκρατική άποψη όσο και από διοικητική. Προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία για την πληρωμή της επιχορήγησης οι φορείς είναι υποχρεωμένοι να υποβάλουν πληθώρα δικαιολογητικών (καταστατικά, υπεύθυνες δηλώσεις, τραπεζικά υπόλοιπα κ.ά.), καθώς εκταμιεύονται δημόσιοι πόροι μέσω μιας σύνθετης διαδικασίας και επανειλημμένων ελέγχων από τις υπηρεσίες του υπουργείου.

Ενα από τα ζητήματα που δυσχεραίνουν τη διαδικασία επιχορήγησης είναι η πολυπλοκότητα του θεσμικού πλαισίου, το οποίο δεν έχει εκσυγχρονιστεί στα σημερινά δεδομένα της δημόσιας διοίκησης. Για παράδειγμα, ο βασικός νόμος που ισχύει για τις επιχορηγήσεις του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, ο 2557/1997, αριθμεί 25 χρόνια από την έκδοσή του και απευθύνεται μόνο σε μη κερδοσκοπικούς φορείς, μη λαμβάνοντας υπόψη μεταγενέστερες νομικές μορφές επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο του πολιτισμού, όπως οι κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις (ΚΟΙΝΣΕΠ), οι οποίες δεν έχουν τη δυνατότητα επιχορήγησης από τον τακτικό προϋπολογισμό, σύμφωνα και με σχετική γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (01/2020).

Επίσης, οι πολιτιστικοί φορείς υποβάλλουν τα καταστατικά τους στοιχεία δύο φορές, μία στο πρώτο στάδιο της εγγραφής τους στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων και μία στο τρίτο στάδιο, κατά την υποβολή του φακέλου των δικαιολογητικών επιχορήγησης, ενώ θα μπορούσαν να αντληθούν από την υπηρεσία, από τα στοιχεία που ήδη υπέβαλαν κατά την εγγραφή τους στο μητρώο όπως προαναφέρθηκε.

Επίσης, δικαιολογητικά με ημερομηνία λήξης, όπως η ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα, υποβάλλονται κατά την έναρξη του τρίτου σταδίου, το οποίο είναι χρονοβόρο και χαρακτηρίζεται από αλλεπάλληλους ελέγχους των δι

ευθύνσεων του ΥΠΠΟΑ, με αποτέλεσμα να λήγουν και οι φορείς να αναγκάζονται να τα υποβάλλουν δύο ή ακόμη και τρεις φορές έως ότου η διαδικασία ολοκληρωθεί.

Στο πλαίσιο βελτιστοποίησης και ψηφιοποίησης της διαδικασίας επιχορήγησης προτείνεται δικαιολογητικά που στα διάφορα στάδια της διαδικασίας ζητούνται δύο φορές (π.χ. ιδρυτικό καταστατικό, τροποποιήσεις κ.ά.) να αντλούνται από την ταυτότητα του φορέα στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων και να μην υποβάλλονται ξανά από τους φορείς.

Επιπλέον, προτείνεται η διαδικασία στο τρίτο στάδιο, της εκταμίευσης του ποσού, να είναι αποκλειστικά ηλεκτρονική. Οι φορείς υποβάλλουν το σύνολο των δικαιολογητικών ηλεκτρονικά μέσω του Μητρώου Πολιτιστικών Φορέων αλλά και εγγράφως μέσω ταχυδρομείου. Θα πρέπει όλες οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού να έχουν πρόσβαση στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων ώστε να αντλούν τα δικαιολογητικά από εκεί, προκειμένου να αποφευχθεί η ταχυδρομική αποστολή.

Επιπροσθέτως, προτείνεται το θεσμικό πλαίσιο να εκσυγχρονιστεί και να εκδοθεί νέος νόμος για τις επιχορηγήσεις, καθώς από το 1997 που εκδόθηκε ο σχετικός νόμος (2557/1997) οι συνθήκες έχουν αλλάξει και η πολιτιστική στόχευση είναι διαφορετική. Επίσης, δικαιολογητικά με ημερομηνία λήξης (φορολογική, ασφαλιστική ενημερότητα κ.ά.) προτείνεται να ελέγχονται από τις οικονομικές υπηρεσίες στο στάδιο πριν από την πληρωμή της δαπάνης, καθώς διαθέτουν την απαιτούμενη πρόσβαση για να πραγματοποιήσουν τον συγκεκριμένο έλεγχο και να μην υποβάλλονται από τους φορείς δύο ή και τρεις φορές.

Συμπερασματικά, η διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων του δημόσιου τομέα, η απλούστευση και ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου, καθώς και η μείωση της γραφειοκρατίας με την εισαγωγή τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών συμβάλλουν όπως είναι προφανές στην κατεύθυνση της απλούστευσης και της προτυποποίησης των διαδικασιών. Οπως προκύπτει και από την περίπτωση του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, η χρήση ενός πληροφοριακού συστήματος, εν προκειμένω του Μητρώου Πολιτιστικών Φορέων, μπορεί να επιφέρει σημαντική μείωση της διακίνησης εγγράφων αλλά και της γραφειοκρατίας, συμβάλλοντας στην ψηφιοποίηση των διαδικασιών και τη βελτιστοποίηση της χρήσης των διαθέσιμων πόρων, υλικών και ανθρώπινων.

Προτείνεται να εκσυγχρονιστεί το θεσμικό πλαίσιο και να εκδοθεί νέος νόμος για τις επιχορηγήσεις, καθώς από το 1997 που εκδόθηκε ο σχετικός νόμος οι συνθήκες έχουν αλλάξει και η πολιτιστική στόχευση είναι διαφορετική

Ville | Παρέμβαση

el-gr

2022-05-22T07:00:00.0000000Z

2022-05-22T07:00:00.0000000Z

https://epaper.documentonews.gr/article/282626036294755

Documento Media