Documento Media

Τα πολλά χρώματα της λογοτεχνίας

Μια συνάντηση με τον Νίκο Κουφάκη, εκδότη του οίκου Loggia, στο βιβλιοπωλείο του

Ρεπορτάζ

Εμυ Ντούρου

Φωτογραφία

Βασίλης Ρεμπάπης/ Eurokinissi

Εν συντομία

Συζήτηση με τον Νίκο Κουφάκη, τον εκδότη της Loggia.

Γιατί ενδιαφέρει

Η υψηλή αισθητική στον χώρο του βιβλίου πάντα θα βρίσκει αποδέκτες.

Από το πρώτο βιβλίο των Eκδόσεων Loggia που κυκλοφόρησε πέρυσι το καλοκαίρι ήταν σαφές ότι ο νεοϊδρυθείς εκδοτικός οίκος έχει σαφή άποψη και αισθητική γραμμή. Οι τίτλοι που ακολούθησαν επιβεβαίωσαν την αρχική μας εντύπωση. Πριν από λίγες μέρες συναντηθήκαμε με τον εκδότη στον χώρο του βιβλιοπωλείου της Loggia στο Κολωνάκι για να μιλήσουμε σχετικά με την ιδέα πίσω από τον σχεδιασμό των σειρών και τις μελλοντικές κυκλοφορίες.

Η αρχική ιδέα γεννήθηκε το 2017 και ο εκδοτικός οίκος εξέδωσε τα πρώτα του βιβλία τον Ιούνιο του 2020 λίγο μετά τo πρώτο lockdown. Πώς προέκυψε όμως το όνομα Loggia; Οπως περιγράφει ο Νίκος Κουφάκης: «Ψάχναμε για καιρό μαζί με φίλους να βρούμε όνομα και λέγαμε ό,τι σκεφτόμασταν, όμως δεν βρίσκαμε κάτι που να ταιριάζει πραγματικά. Σκέφτηκα λοιπόν ότι το μόνο που έχει ενδιαφέρον είναι να βρει κανείς ένα όνομα που να τον αγγίζει πραγματικά. Επειδή έχω μεγαλώσει στο Ηράκλειο της Κρήτης σκεφτόμουν ότι κάτι που με αγγίζει βαθιά είναι η Λότζια, αυτό το εμβληματικό βενετσιάνικο κτίριο της πόλης».

Τα αναγνωρίσιμα και καλαίσθητα εξώφυλλα

Η πρώτη επαφή του Νίκου Κουφάκη με τον χώρο του βιβλίου έγινε την εποχή που συμμετείχε στην ομάδα του λογοτεχνικού περιοδικού «Δέντρο». Στη συνέχεια ασχολήθηκε με τη μετάφραση και το 2014 εξέδωσε τη συλλογή διηγημάτων «Οικογενειακή πορσελάνη». Σχετικά με την ίδρυση της Loggia λέει: «Ολο το πράγμα ήρθε με τρόπο φυσικό. Σύντομα κατάλαβα ότι πρόκειται για μια ιδέα που έχει να κάνει με αυτό που λέμε μεράκι. Εχω κατά νου πέντε δέκα συγγραφείς και θα ήθελα να τους δω να κυκλοφορούν και στα ελληνικά ή έχω κατά νου πέντε έξι εκδοτικούς οίκους που μου αρέσει

«Θέλω να πιστεύω ότι αν εισφέρεις την άποψη και την αισθητική σου για τη λογοτεχνία έντιμα, η προσπάθεια θα συναντηθεί με το αναγνωστικό κοινό» Νίκος Κουφάκης Εκδότης

η δουλειά τους, τα εξώφυλλά τους. Μου αρέσει η παραδοσιακή τυπογραφία και η ιδέα να βγάλω βιβλία που θα πατάνε πάνω σε αυτή».

Τα βιβλία της Loggia είναι άμεσα αναγνωρίσιμα διότι κυκλοφορούν σε τέσσερα χρώματα και δεν έχουν εικόνες – μια αισθητική πρόταση του Νίκου Κουφάκη την οποία υλοποίησε ο σχεδιαστής Γιάννης Κουρούδης. «Εγώ πήγα με τις εμμονές μου και αυτός ήρθε με τις προτάσεις του» λέει χαρακτηριστικά ο εκδότης. Στην πράσινη σειρά κυκλοφορούν οι αφηγήσεις μεγάλης φόρμας στις οποίες εντάσσονται το «Σκοτεινό νερό» του Νικόλα Πουλιέζε, τα «Κύματα» του ιμπρεσιονιστή Εντουαρντ φον Κάιζερλινγκ και τα «Περιστατικά στο εγγύς εξωπραγματικό» του Μαξ Μπλέχερ, ενώ προσεχώς θα κυκλοφορήσουν το «Apollokalypse» του Γκέρχαρντ Φάλκνερ και το «Dissipatio H.G.» του Γκουίντο Μορσέλι.

Στην κίτρινη σειρά εντάσσονται οι αφηγήσεις μικρής φόρμας, όπως η πρόσφατη «Σκοτεινή όψη των πραγμάτων» του Μάριο Αντρέα Ριγκόνι, ενώ μες στον Νοέμβριο αναμένονται οι «Αντι-αφηγήσεις» του Τζον Κίιν, μια ιστορία της Αμερικής μέσα από τα μάτια όσων παραγκωνίστηκαν από την επίσημη αφήγηση. Με μοβ εξώφυλλα κυκλοφορεί η σειρά της ποίησης, ενώ με κόκκινα εκείνη των μαρτυριών, που εγκαινιάζεται σε λίγες μέρες με τα «Ημερολόγια» της ζωγράφου Εύας Μπέη στα οποία αποτυπώνει τη σχέση της με τον ποιητή Νίκο Καρούζο.

Οι δυσκολίες του νέου εκδότη

Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίζει ένας νέος εκδότης; «Δεν θυμάμαι κάτι να ήρθε πολύ εύκολα» λέει χαμογελώντας ο Ν. Κουφάκης και η συζήτηση στρέφεται στο υψηλό κόστος του χαρτιού και στα κόστη του τυπογραφείου, της μετάφρασης και της επιμέλειας. Οπως εξηγεί, οι καιροί δεν είναι πολύ εύκολοι για το βιβλίο σε ό,τι αφορά την εμπορική του διάσταση, ωστόσο πιστεύει ότι υπάρχει ένα κοινό που θα συμμεριστεί την προσπάθεια ενός ανθρώπου που έχει να καταθέσει μια πρόταση. «Δεν είμαι χομπίστας και θα ήθελα να το ξεκαθαρίσω αυτό. Θέλω όμως να πιστεύω ότι αν εισφέρεις την άποψη και την αισθητική σου για τη λογοτεχνία έντιμα, η προσπάθεια θα συναντηθεί με το αναγνωστικό κοινό».

Ο οίκος άνοιξε στην πιο δύσκολη συγκυρία των τελευταίων χρόνων με την Covid-19 όταν ακόμη και οι μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι μείωσαν τη δραστηριότητά τους. «Ξεκινήσαμε τον Ιούνιο του 2020 όταν όλα ήταν κλειστά. Αν με ρωτήσεις όμως τι με κρατάει στον αφρό και δεν νιώθω πνιγμένος, είναι όλοι αυτοί οι άνθρωποι που συναντώ και μου λένε ότι παρακολουθούν όσα κάνουμε. Είναι πολύ σημαντικό να ακούς έναν καλό λόγο από τους αναγνώστες και τους ανθρώπους του βιβλίου, τους μεταφραστές, τους επιμελητές. Είναι πολύ σημαντικό να περνούν από τον χώρο μας ή να μας τηλεφωνούν και να στέλνουν μηνύματα για να μας κάνουν ένα καλό σχόλιο».

Ville | Πρόσωπο

el-gr

2021-10-17T07:00:00.0000000Z

2021-10-17T07:00:00.0000000Z

https://epaper.documentonews.gr/article/282823604368251

Documento Media